Siirry sisältöön

Ole edelläkävijä. Ota mielen hyvinvointia edistävät toimintatavat pitkäjänteisesti osaksi valmennusarkea.

MIELI ry:n suunnittelema Nuori mieli urheilussa – syventävä verkkokurssi sopii kaikille valmentajille ja erityisesti kokeneemmille valmentajille, valmennuspäälliköille, ammattivalmentajille, valmentajien kouluttajille ja vastaavissa tehtävissä toimiville henkilöille. Verkkokurssin suorittamiseen menee noin 3 tuntia.

Kurssi opastaa ottamaan käyttöön Nuori mieli urheilussa -toimintatapoja, joita pitkäjänteisesti toteuttamalla valmentaja voi edistää nuorten urheilijoiden mielen hyvinvointia. Sisältö on suunnattu ensisijaisesti 10–15-vuotiaiden valmentajille. Toimintatavat ovat sovellettavissa myös muiden ikäryhmien toimintaan.

Verkkokurssin pituus on noin 3 tuntia. Siirry verkkokurssille alla olevasta linkistä. Linkki aukeaa uuteen välilehteen.



Verkkokurssi on maksuton ja avautuu selaimeen ilman kirjautumista. Voit selailla verkkokurssia vapaasti, eli voit käydä läpi kappaleita haluamassasi järjestyksessä. Kurssisisällön läpikäymiseen menee reilut 30 minuuttia. Voit palata katsomaan verkkokurssia aina kun haluat. Jos haluat palata verkkokurssille tiettyyn kohtaan, laita kappaleen / osion otsikko itsellesi muistiin, jotta tiedät mistä jatkat seuraavalla kerralla.

Suoritettuasi verkkokurssin voit tilata todistuksen. Todistuksia lähetetään sähköpostitse noin viikon välein.

Verkkokurssin sisältö

Mielen hyvinvoinnin huomioiminen ja edistäminen on oleellinen osa kokonaisvaltaista valmentamista. Mielen hyvinvointia edistävät toimintatavat vaikuttavat positiivisesti myös harrastuksen ilmapiiriin. Hyvän ilmapiirin harrastus luo oivat puitteet nuoren urheilijan kasvulle ja kehittymiselle.

Voit ottaa verkkokurssin opit käyttöön 

  • Valmennussuunnitelman luomisessa,
  • Harjoitusarjen suunnittelussa ja toteutuksessa,
  • Oman valmennustoiminnan itsearvioinnissa,
  • Avuksi yhteistyöhön kotien kanssa.

Syventävä verkkokurssi opastaa ottamaan mielen hyvinvoinnin edistämisen osaksi kausisuunnitelmaa. Valmentaja voi lähteä liikkeelle yhdestä mielen hyvinvoinnin ulottuvuudesta, jota edistetään esimerkiksi parin kuukauden ajan. Verkkokurssilta voi ladata avuksi materiaalit: Hyvän harjoituksen tunnusmerkit, Valmentajan tarkistuslista, Valmentajan keskustelunavaukset ja Nuorten pohdintatehtävät. Myös vanhemmille on materiaali, joka opastaa miten tukea nuorta harrastuksessaan.

Erittäin hyviä toimintatapoja valmentajille, erityisesti ladattavat materiaalit ja selkeät kysymykset auttavat varmasti (valmennus)käytännön parantamisessa.

#nuorimieliurheilussa

Käytä mielellään tunnistettamme #nuorimieliurheilussa, kun jaat tietoa verkkokursseistamme ja Nuori mieli urheilussa -toimintatavoista sosiaalisessa mediassa.

Kurssien tieteellinen perusta

Nuori mieli urheilussa -toimintatavat pohjautuvat Martin Seligmanin PERMA-teoriaan. Lue lisää Nuori mieli urheilussa -hankkeen ensimmäisestä blogista ja tutustu blogin lopussa oleviin lähdeteoksiin.

Kun haluat valita lyhyemmän verkkokurssin

Verkkokurssi kaikille valmentajille (30 min)

Nuori mieli urheilussa -verkkokurssi kaikille valmentajille (30 min) sopii nopeaan aiheeseen tutustumiseen. Lyhyempi verkkokurssi sopii myös esimerkiksi seuran johdolle ja huoltajille.

Lyhymmällä verkkokurssilla tutustutaan Hyvän harjoituksen tunnusmerkkeihin, joiden tunnistaminen on merkityksellistä kaikille, jotka ovat mukana lasten ja nuorten urheiluseuran toiminnassa. Lyhyemmällä verkkokurssilla ei tule uutta asiaa verrattuna syventävään verkkokurssiin.