H&M:n logo.

H&M on globaali muotiyritys, jonka liikeideana on tarjota muotia ja laatua parhaaseen hintaan, vastuullisesti. H&M perustettiin Ruotsissa 1947, ja Suomen ensimmäinen H&M-myymälä avattiin 1997. H&M:llä on Suomessa 58 myymälää ympäri maan ja maailmanlaajuisesti yli 4 800 myymälää 70 markkina-alueella.

"Jokainen kollega ja asiakas on meille arvokas ja tärkeä. Teemme töitä tiimeinä ja vahvat arvot ohjaavat kaikkea toimintaamme. Olemme ylpeitä, että voimme tarjota asiakkaillemme ja kollegoillemme ympäri Suomen hienon mahdollisuuden tukea Suomen Mielenterveysseuran tekemää tärkeää työtä.”

– H&M:n tiimit

H&M on ylpeä tarjotessaan asiakkailleen mahdollisuuden tukea Suomen Mielenterveysseuran tekemää arvokasta työtä. Asiakkailla on 1.–14. huhtikuuta 2019 mahdollisuus lahjoittaa kaikkien Suomen H&M-myymälöiden kassapisteillä haluamansa summan Mielenterveysseuran ylläpitämään Kriisipuhelimeen.

Asiakkaiden tekemät lahjoitukset kohdistetaan suoraan Kriisipuhelimeen, jotta yhä useampi saisi mahdollisuuden arvokkaaseen apuun. 10 eurolla mahdollistetaan yksi 30 minuutin puhelu.

Kriisipuhelimeen voi soittaa, kun omat voimavarat ei enää riitä ja haluaa keskusteluapua. Viime vuonna Kriisipuhelimessa vastattiin noin 54 300 soittoon. Vaikka Kriisipuhelin on auki vuoden jokainen päivä ja yö, se ei ole vielä auki 24/7. Lisäksi vain joka kolmanteen soittoon ehditään vastata. Linjat ruuhkautuvat etenkin öisin. Mielenterveysseuran tavoitteena on voida pitää Kriisipuhelimen suomenkielinen linja auki ympäri vuorokauden ja saada lisää päivystäjiä. Tähän H&M:n asiakkaiden lahjoitukset ovat erittäin tärkeä tuki.

 

Kriisipuhelimessa käydyn kiireettömän keskustelun ja kuulluksi tulemisen kautta soittaja rauhoittuu ja turvallisuudentunne lisääntyy. Soittaja alkaa ymmärtää omia reaktioitaan ja nähdä asiaa toiselta kantilta. Kenenkään ei tarvitse selvitä yksin. Varatut linjat voivat olla liikaa. Kampanjasta tuleva tuki käytetään päivystäjämäärän lisäämiseen ja jo 10 eurolla saa tuettua yhden  puolen tunnin keskustelun.

– Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter, Suomen Mielenterveysseura

H&M:n vastuullisuustavoitteet

H&M:n vastuullisuusvisio on käyttää uniikkia kokoansa ja skaalaansa johtaakseen koko muotialaa kohti vastuullisempaa tulevaisuutta ollen samalla reilu ja tasa-arvoinen yritys.

Muotiyrityksellä on kunnianhimoinen tavoite, että vuoteen 2030 mennessä kaiken käytetyn materiaalin tulisi olla kierrätettyä tai muuten ympäristöä säästävämpää.

Lisäksi kaikissa H&M-myymälöissä toimii tekstiilikeräys, jonne kuka vain voi tuoda tarpeettomat vaatteet ja kodintekstiilit, ja keräyksen kautta ne saavat uuden elämän. Lisätietoa: www.hm.com.