Tukea ja apua 24/7 – Kriisipuhelin ei sulkeudu enää koskaan

Kriisipuhelin on helmikuun alusta 2020 ollut auki vuorokauden ympäri. Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter uhkuu tyytyväisyyttä: ”Ihmisten kriisit eivät katso kelloa. Nyt meille voi soittaa silloin kun keskusteluavun tarve iskee, kellonajasta ja päivästä riippumatta.”

Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter

Mikä saa soittamaan Kriisipuhelimeen?

Ero tai muut ihmissuhteisiin liittyvät vaikeudet, esimerkiksi vuorovaikutusongelmat, suhteet omiin vanhempiin tai aikuisiin lapsiin pohdituttavat useimpia soittajia. Yleinen ahdistuneisuus, masentuneisuus tai muu psyykkinen pahan olon tunne on toiseksi yleisin syy soittaa.

Aikoinaan Kriisipuhelin avattiin vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia, mikä on edelleen tärkeä osa työtämme. Akuutisti itsemurhavaarassa olevien määrä on viime vuosina kasvanut.

Kuka vastaa puheluun?

Joko kriisityön ammattilainen eli kriisityöntekijä tai koulutettu vapaaehtoinen päivystäjä, jolla on ammattilaisen tuki. Noin joka toiseen puheluun vastaa koulutettu vapaaehtoinen, joiden työ ammattilaisten rinnalla on äärimmäisen arvokasta.  Päivystäjiä on noin 750 ympäri Suomea, 27:llä eri päivystyspisteessä.

Mikä on muuttunut ajan saatossa?

Kriisipuhelimessa on keskusteltu 50 vuotta. Puheluiden aiheet ovat useimmiten ja alusta asti olleet ihmissuhteisiin liittyviä kriisejä. Nykyisin moni päivystäjä kokee, että soittajien auttaminen on haastavampaa, kun monilla voi olla samanaikaisesti useita isoja ongelmia. Toisaalta taas erityisesti nuorten kynnys soittaa Kriisipuhelimeen on madaltunut: puhelin on aina mukana eikä enää ole samanlaista häpeää hakea apua kuin aiemmin.

Viimeisen 10 vuoden aikana eniten on muuttunut soittajien ikä ja itsetuhoisten soittajien määrä. 2010-luvun alussa itsetuhoisia soittoja tuli 2-3 vuorokaudessa, vuonna 2019 niitä tuli 9-10. Nuoria soittajia on yhä enemmän.

Kriisipuhelin palveluna on myös parantunut ja monipuolistunut. Nykyään kriisipuhelimeen vastataan suomen lisäksi myös englanniksi, ruotsiksi ja arabiaksi.

Kuinka paljon soittoja tulee?

Vuonna 2019 Kriisipuhelin suomen-, ruotsin- ja arabian-/englanninkielisille linjoille tuli 211 670 soittoyritystä. Soittoja tuli ennätysmäärä, 29,5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Näistä noin 210 510 soittoa tuli suomenkieliselle linjalle. Pystyimme 57 560 soittoon. Valitettavan usein soittaja ei pääse linjoille.

TEKSTI: JUTTA KAJANDER
KUVA: PIA INBERG